Kündekari Sanatı: Geometrik Desenlerin Sırları

Kündekari Sanatı: Geometrik Desenlerin Sırları

Kündekari Sanatı: Geometrik Desenlerin Sırları

Kündekari nedir?

Kündekari, çivi ve tutkal kullanmadan, geometrik şekillerde kesilmiş küçük ahşap parçalarının birbirine geçirilmesiyle yapılan bir bezeme tekniğidir. Bu teknikte, genellikle sekizgen, beşgen ve yıldız gibi geometrik motifler kullanılır. Kündekari sanatı, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde mimari yapılarda, mobilyalarda ve çeşitli objelerde yaygın olarak kullanılmıştır.

Kelimenin aslı Farsça kendekârî olup heykeltıraşlık, hakkâklık, kalemkârlık gibi plastik sanatları adlandırır (kendîden “oymak, kesmek”; kârî “iş, çalışma; tarz”). Osmanlıca’da kendekârîye daha çok “kalemkârî” anlamı verilirken yine Farsça künde (tomruk, masif ağaç kütlesi) kelimesinden etkilenilerek bir kündekârî terimi ortaya çıkarılmış ve genelde ince marangozluk kapsamına giren ahşap sanatları, özelde de aşağıda anlatılacak olan dekoratif doğramacılık sanatı için kullanılmıştır.

Kündekari sanatının bazı önemli özellikleri şunlardır:

1. Geometrik Motifler: Kündekari sanatında, estetik bir görünümün yanı sıra sağlamlık ve dayanıklılık da sağlayan geometrik motifler kullanılır. Bu motifler genellikle sekizgen, beşgen ve yıldız gibi şekillerden oluşur.

2. Çivi ve Tutkal Kullanılmaması: Kündekari sanatında, parçalar birbirine çivi veya tutkal kullanmadan geçirilir. Bu sayede, hem estetik hem de sağlam bir bağlantı elde edilir.

3. Dayanıklılık: Kündekari sanatıyla yapılan objeler, oldukça sağlam ve dayanıklıdır. Bu nedenle, yüzyıllar boyunca korunabilmiştir.

4. Estetik: Kündekari sanatıyla yapılan objeler, geometrik motiflerin ve farklı ahşap türlerinin kullanımı sayesinde zarif ve özgün bir görünüme sahiptir.

5. Kullanım Alanları: Kündekari sanatı, geçmişte ve günümüzde mimari yapılarda, mobilyalarda, çeşitli objelerde ve sanat eserlerinde kullanılmaktadır.

6. Somut Olmayan Kültürel Miras: Kündekari sanatı, UNESCO tarafından Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne dahil edilmiştir.

Kündekari sanatının diğer bazı özellikleri:

  • Farklı ahşap türleri kullanılabilir.
  • Motifler oyma veya kakma teknikleriyle de işlenebilir.
  • Renkli ahşaplar veya sedef kakma kullanılarak süsleme yapılabilir.
  • Tamamen el işçiliği ile üretilir.
  • Her obje özgün ve benzersizdir.

Kündekari sanatının kullanıldığı alanlar:

  • Kündekari Sanatının Kullanıldığı Alanlar
  • Kündekari sanatı, geçmişte ve günümüzde birçok farklı alanda kullanılmıştır. Bu alanlardan bazıları şunlardır:

Mimari Yapılar:

  • Camilerin kapıları, minberleri, mihrapları ve diğer unsurları
  • Türbelerin ve anıt mezarların kapıları ve süslemeleri
  • Sarayların ve konakların kapıları, pencereleri ve tavanları
  • Tarihi evlerin ve diğer geleneksel binaların süslemeleri

Mobilyalar:

  • Sandalyeler
  • Masalar
  • Dolaplar
  • Sehpalar
  • Yataklar

Çeşitli Objeler:

  • Tabaklar
  • Kutular
  • Çerçeveler
  • Aynalar
  • Dekoratif objeler

Sanat Eserleri:

  • Tablolar
  • Heykeller
  • Panolar

Hat sanatı eserleri

  • Minberler
  • Mihraplar
  • Kur’an-ı Kerim ciltleri
  • Panolar
  • Çerçeveler

Günümüzde kündekari sanatı:

Kündekari sanatı, günümüzde de hala devam etmektedir. Birçok usta, bu sanatı icra etmekte ve özgün eserler ortaya koymaktadır. Kündekari sanatı, modern dekorasyonda da kullanılmaya başlamıştır. Mobilyalarda, duvar panellerinde ve diğer dekoratif unsurlarda kündekari sanatı kullanılmaktadır.

Kündekari sanatının kullanıldığı alanlar oldukça geniştir. Bu sanat, estetik ve dayanıklı objeler üretmek için kullanılmaktadır. Kündekari sanatı, Türk kültürünün önemli bir parçasıdır.

Kündekari Sanatında Kullanılan Malzemeler

Kündekari sanatında kullanılan malzemeler, iç mekanda ve dış mekanda kullanıma göre değişiklik gösterebilir.

İç Mekanda Kullanılan Malzemeler:

  • Ahşap: Kündekari sanatında en önemli malzeme ahşaptır. Farklı türde ahşaplar kullanılabilir. En yaygın kullanılan ahşap türleri şunlardır:
  • Ceviz: Koyu kahverengi renginde ve sert bir ağaç türüdür. Dayanıklı ve uzun ömürlü olması nedeniyle kündekari sanatında sıklıkla kullanılır.
  • Meşe: Açık kahverengi renginde ve sert bir ağaç türüdür. Cevize göre daha yumuşak ve esnektir.
  • Maun: Kırmızımsı kahverengi renginde ve sert bir ağaç türüdür. Dayanıklı ve güzel bir görünüme sahip olması nedeniyle kündekari sanatında kullanılır.
  • Gül: Pembe veya kırmızımsı kahverengi renginde ve yumuşak bir ağaç türüdür. İşlenmesi kolaydır ve güzel bir görünüme sahiptir.
  • Tutkal: Ahşap parçalarını birbirine yapıştırmak için kullanılır.
  • Vernik: Ahşabı korumak ve parlaklık kazandırmak için kullanılır.

Dış Mekanda Kullanılan Malzemeler:

  • Ahşap: Dış mekanda kullanılan ahşap, iç mekanda kullanılan ahşap türlerinden daha dayanıklı olmalıdır. En yaygın kullanılan ahşap türleri şunlardır:
  • Teak: Dayanıklı ve suya karşı dirençli bir ağaç türüdür.
  • Iroko: Dayanıklı ve böceklenmelere karşı dirençli bir ağaç türüdür.
  • Sedir: Dayanıklı ve güzel bir görünüme sahip bir ağaç türüdür.
  • Suya dayanıklı yapıştırıcı: Ahşap parçalarını birbirine yapıştırmak için kullanılır.
  • Dış mekan verniği: Ahşabı dış etkenlerden korumak ve parlaklık kazandırmak için kullanılır.

Kündekari sanatında kullanılan diğer malzemeler:

  • Sedef: Kakma tekniğinde kullanılır.
  • Fildişi: Kakma tekniğinde kullanılır.
  • Metal: Süsleme amaçlı kullanılabilir.

Malzeme seçiminde dikkat edilmesi gerekenler:

  • Kullanım yeri (iç mekan veya dış mekan)
  • Hava şartları
  • Dayanıklılık
  • Estetik

Kündekari sanatının kullanıldığı bazı önemli örnekler:

  • Selimiye Camii (Edirne): Minber, mihrap ve müezzin mahfili
  • Süleymaniye Camii (İstanbul): Minber, mihrap ve kürsü
  • Topkapı Sarayı (İstanbul): Hünkar Sofası, Arz Odası ve diğer odaların kapıları ve tavanları
  • Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas): Kapılar, minber ve mihrap
  • Alaaddin Tepesi (Konya): Selçuklu Sarayı’ndan kalan minber ve mihrap

Kündekari Sanatının Tarihi Gelişimi

Kündekari sanatının tarihi 12. yüzyıla kadar uzanmaktadır. İlk örnekleri Mısır, Halep ve Anadolu’da görülmüştür. Bu dönemde kündekari sanatı, genellikle fildişi ve sedef kakma gibi tekniklerle birlikte kullanılmıştır.

Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde kündekari sanatı önemli bir gelişme göstermiştir. Özellikle mimari yapılarda, mobilyalarda ve çeşitli objelerde yaygın olarak kullanılmıştır. Bu dönemde kündekari sanatında kullanılan geometrik motifler ve ahşap türleri çeşitlenmiştir.

Kündekari sanatının tarihi gelişiminde önemli dönemler:

  • 12. yüzyıl: Mısır, Halep ve Anadolu’da ilk örnekleri görülmüştür.
  • 13.-14. yüzyıllar: Selçuklu döneminde mimari yapılarda ve çeşitli objelerde kullanılmıştır.
  • 15.-16. yüzyıllar: Osmanlı döneminde altın çağını yaşamıştır. Kanuni Sultan Süleyman döneminde kündekari sanatı en parlak dönemini yaşamıştır.
  • 17.-18. yüzyıllar: Kündekari sanatında batılı motiflerin etkisi görülmeye başlamıştır.
  • 19. yüzyıl: Kündekari sanatında bir gerileme dönemi yaşanmıştır.
  • 20. yüzyıl: Kündekari sanatına yeniden ilgi duyulmaya başlanmıştır. Günümüzde kündekari sanatı, modern dekorasyonda da kullanılmaktadır.

Kündekari sanatının tarihi gelişimi üzerinde etkili olan bazı faktörler:

  • Din: İslami sanatın geometrik motifleri kündekari sanatını etkilemiştir.
  • Saray kültürü: Selçuklu ve Osmanlı saraylarında kündekari sanatına önem verilmiştir.
  • Ticaret: Farklı ahşap türlerinin ticaret yoluyla ulaşması kündekari sanatını zenginleştirmiştir.
  • Teknoloji: Ahşap işleme teknolojisindeki gelişmeler kündekari sanatını etkilemiştir.

Kündekari sanatı, geçmişten gelen bir geleneği sürdüren ve günümüzde de hala devam eden bir sanattır. Estetik ve dayanıklı objeler üretmek için kullanılan bu sanat, Türk kültürünün önemli bir parçasıdır.

Kaynaklar:

  • İslam Ansiklopedisi-Kündekari
  • Kündekari – Vikipedi:[wbcr_html_snippet id=”404595″ title=”Resim kaynak ekle”]
Takip Et Kerim Usta:

Herkesin bir yaşama nedeni var. Benimkiyse, bir "Sevda"...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir